Vandaag vier ik een mini-feestje. Het is een bijzonder moment voor een van mijn klanten én voor mij. Het voelt bijna als een zwangerschap die doorlopen is met vandaag het blijde nieuws over de geboorte. Alleen waren het ruim drie en geen negen maanden en nee, het gaat natuurlijk niet om de geboorte van een kindje. Maar wel om de kick-off van een nieuwe onderneming, waarbij ik communicatief betrokken was van A tot Z. In dit artikel laat ik je zien hoe zo’n proces gaat.

Idee, brainstorm, bubbels

Ruim drie maanden geleden, op 31 maart om precies te zijn, had ik een ontzettend leuk gesprek met Margo Weerts en Anemone Bögels. Ze hadden het plan om naast hun eigen (nieuwe) ondernemingen een gezamenlijke onderneming te starten. Margo en Anemone wilden zich profileren vanuit gezamenlijkheid. Hun vraag was heel concreet: “Graag zouden wij onze ideeën eens ‘tegen jou aan willen houden’. Begrijp jij wat we willen? Hoe vertaal je dat communicatief? Wat voor middelen horen daar bij?”

VmZ1De insteek van onze afspraak was om hierover vrijblijvend te sparren. Ik kreeg goede input, stelde vragen, deelde ervaringen over het ondernemerschap en probeerde kritisch mee te denken vanuit communicatieperspectief. 2,5 uur later gingen we uit elkaar, met een volle maag van de taart en de lekkere lunch, een mooi boek als dank en een hoofd bruisend van ideeën. Ik kreeg een paar minuten later een appje: “We lopen stuiterend over straat. Zo blij met het fijne gesprek met jou. Dank!” Daar kon ik me helemaal in vinden. Het is inspirerend en leerzaam om met enthousiaste ondernemers te praten en extra leuk als dat voor de ander ook zo werkt.

Na akkoord op mijn voorstel, een paar dagen na dat eerste gesprek, startte onze samenwerking. Een traject van drie maanden waarin Zuiver C zorgde voor de ontwikkeling van het logo en de huisstijl, het ontwerp en de bouw van de website, het schrijven van webteksten, de fotografie, drukwerk en sjablonen. Hieronder belicht ik kort hoe deze zaken tot stand zijn gekomen.

STAP 1: concept

In een plan van aanpak heb ik communicatie- en marketingadviezen opgenomen en de te doorlopen stappen beschreven. Zo’n fasering zorgt ervoor dat een project behapbaar wordt en in te plannen is. Ook kon ik hierdoor meteen afspraken maken met mijn vormgever en fotograaf.

STAP 2: ontwikkeling logo

Met de input die ik gekregen had tijdens ons gesprek en uit het ondernemingsplan, heb ik mijn (vaste) vormgever, Heleen Verhoeven, gebrieft. Zij maakte de vertaalslag naar de logo’s. Margo en Anemone werken niet alleen samen in Verbinden met Zorg, maar hebben ook hun eigen ondernemingen. De logo’s moeten duidelijk aansluiten bij elkaar. Hieronder staan de ontwikkelde logo’s op een rijtje. De verbinding staat centraal als een harmonica, die mee kan bewegen. In het beeldmerk zitten de letters V M Z verwerkt. De kleuren passen bij Margo en Anemone. Dankjewel Heleen!

Logo-verbinden-met-zorg

STAP 3: webteksten schrijven

Met de input die ik had ontvangen, heb ik een sitemap ontwikkeld voor de website en schreef ik de webteksten. Hierbij probeer ik zoveel mogelijk te denken vanuit de klant van mijn klant, de uiteindelijke lezer dus. Voor de een moeten teksten geschreven zijn in korte, bondige en begrijpelijke taal, in dit geval mocht de taal best een tikje zwaarder.

STAP 4: fotografie

Ik ben op zoek gegaan naar een locatie waar ‘verbinding’ centraal staat en die ook past bij de huisstijl. Zo kwamen we uit bij het Centraal Station van Arnhem. Een schitterend pand met veel licht, verbinding qua architectuur, maar ook letterlijk door mensen van A naar B te brengen. Symbolisch voor wat Margo en Anemone doen: mensen samen brengen, op het goede spoor zetten en begeleiden op hun reis. ‘Mijn’ fotograaf Edwin geef ik altijd een briefing mee. De ochtend verliep goed en we zijn allemaal erg enthousiast over de foto’s. Hier een impressie, de rest kun je zien op de website.

Strategisch-advies

STAP 5: ontwerp en bouw website

De website heb ik zelf ontworpen en gebouwd. Het werd een organisch proces waarbij ik ben gaan spelen met indeling, gebruik van foto’s en typografie, uiteraard passend bij de huisstijl. Het is altijd enorm spannend om een klant de link door te sturen naar de website. Zijn ze wel enthousiast? Gelukkig was dit het geval. Zoals dat ook bij het logo en de teksten het geval is, is er ook bij de website een correctieronde. We bellen of mailen dan om de puntjes op de i te zetten. Ik vind het belangrijk dat de klant helemaal tevreden is met het resultaat. Overigens kunnen Margo en Anemone zelf teksten aanpassen in de website. Ze hebben ook beiden een eigen pagina voor hun ondernemingen Verbinden & Vernieuwen en Allianties & Strategie.

Nieuwsgierig? Ga dan snel naar de website van Verbinden met Zorg.

Programmamanagement

STAP 6: drukwerk en sjablonen

Vaak ontwikkelen we visitekaartjes vroeg in het traject, maar omdat Margo en Anemone deze nog niet zouden gaan gebruiken hebben we dit onderdeel later gepland. Zo benutten we de beschikbare tijd het meest efficiënt. Inmiddels hebben beide dames een visitekaartje en e-maihandtekening en zijn de sjablonen voor een rapport en Powerpoint presentatie ook bijna af.

Welkom op de wereld!

champagne-592638_960_720Waar ik al maanden aan werkte, mag de buitenwereld vandaag ook zien. De onderneming van Margo Weerts en Anemone Bögels is een feit: Verbinden met Zorg! Margo en Anemone, dank jullie wel voor de fijne samenwerking en jullie vertrouwen en heel veel succes en plezier met jullie onderneming.

Hiermee zit onze samenwerking erop, maar natuurlijk blijf ik altijd paraat als er ergens een communicatievraag is. Bovendien vind ik het belangrijk om mijn klanten te blijven volgen.

Als je de bovenstaande stappen ziet, dan snap je wellicht waarom ik vandaag een mini-feestje vier. Waarom ik vind dat ik een enorm mooi bedrijf heb, omdat ik klanten – samen met mijn team – mag ondersteunen bij het vertellen van hun verhaal, in woorden en beelden.
Kan ik jouw onderwijs- of zorgorganisatie daar ook bij helpen? Nodig me dan eens uit om vrijblijvend van gedachten te wisselen.