Deze week viel mijn oog op een opvallende advertentie. Ik moest meteen aan dat bekende blauwe goedje denken waarmee elke spiegel blinkend te krijgen is. Hoe dit merk aan zijn samengestelde naam gekomen is, vraag ik me trouwens af (ik zie een creatieve geest voor me die… laat maar). Maar dat terzijde.

Je zou bijna denken dat dit blogartikel over schoonmaakartikelen gaat. Het tegenovergestelde is echter waar. Juist een product dat ik zelf in de verste verte niet zou willen associëren met schoonmaakmiddelen, ontwikkelde een wel heel bijzondere advertentie.

20160512_123446

Waar denk jij aan?

Zeg even zelf. Als je de foto ziet en vluchtig bekijkt, waar denk jij dan aan? Mijn oog valt op de vormgeving van het flesje dat de toepasselijke naam ‘Fresh’ draagt. Natuurlijk zie ik ook de mooie dame die perfect in de make-up zit. (Wellicht dwaalt het oog van menig man vooral naar haar af?) De advertentie stond echter op de achterzijde van een dames lifestyle/fashion magazine. Dat wekte mijn verbazing. Ik ben geen wiskundig talent, maar uitgedrukt in een formule zou het zoiets zijn: schoonmaakmiddel + perfect gestylde dame + strakke opmaak + type magazine = verwarring.

Totdat… mijn oog viel op de tekst onderaan de advertentie. Jawel dames en heren. Deze advertentie is niet voor een schoonmaakmiddel. Maar, hoe kan het ook anders (?), voor een…

Eau de toilette.

Tja.

65442_8e2874b22291ed95519e43462eaf1970_freshMijn eerste gedachte? Ik ga dit luchtje nóóit kopen. Waarom zou ik naar een fris schoonmaakmiddel willen ruiken? Ik kon me de reacties van vriend(inn)en levendig voorstellen. “En Andrea, heb je de voorjaarsschoonmaak in je bol en was je iets te guitig met het insprayen van jezel… euh, de badkamerspiegel?” Nee bedankt. Dan heb ik toch liever dat ze om mijn nek hangen omdat ik écht lekker ruik. (Wat ik natuurlijk ook altijd doe, want ik draag een heerlijk parfum. Maar dat wederom terzijde.)

Kortom: door de advertentie krijg ik al een bepaald gevoel bij de geur. En dat is niet positief. Tóch is de campagne bewust in schoonmaakstijl ingestoken. Er is ook een kledinglijn, mocht je er wel helemaal wild van worden. 😉

Past jouw uitstraling bij wie je bent?

In mijn vak kom ik het vaker tegen: uitingen die niet passen. Organisaties stemmen hun huisstijl, fotografie, tekst en de communicatiedragers niet altijd juist af op hun doelgroepen of klanten. Of ze doen er (vaak onbewust) alles aan om hun unieke identiteit niet te laten zien. Zonde! Je wilt toch dat je mensen raakt? Dat je opvalt, op een positieve manier? Dat mensen denken: hey, daar moet ik zijn! En bovenal: dat zij ná het eerste contact daar alleen maar meer van overtuigd zijn. Omdat wat je uitstraalt, laat zien en vertelt volledig past met hoe je organisatie echt is. Dan werk je op de juiste manier aan je imago.

Ik ga in dit artikel niet verder in op de containerbegrippen als marketing, profilering, branding enzovoort. Heb je daar vragen over en wil je weten waar jij kansen laat liggen? Ben je ook bang voor het ‘Glassex gevoel’? Dan moet je mij gewoon even bellen of mailen. Ik denk graag mee. Met een hele frisse blik én een lekker ruikende parfum uiteraard.

En toch…

Dit parfummerk doet overigens wel iets heel erg goed. Ik heb de advertentie aan meerdere mensen laten zien. Ik schrijf er een blog over. Ik zal dit merk niet vergeten. En misschien wandel ik zelfs een parfumerie binnen, om toch eens te ruiken of het een lekker geurtje is. En misschien was dat juist wel het grootste doel van deze advertentie.  In dat geval: missie geslaagd.

Spreekt de advertentie jou aan? En waarom wel of niet?

Noot: ik ken Moschino niet, maar hoorde na het verschijnen van dit blogartikel dat ze bewust kiezen voor deze uitstraling. Zo hebben ze o.a. ook een op de het bekendste fastfoodrestaurant gebaseerde lijn. Tja. Het is maar net waar je wild van wordt.