Koken en communiceren. Twee totaal verschillende zaken, zul je misschien denken. Deels is dat zo: als ik bezig ben met mijn communicatievak sta ik niet in de pannen te roeren en snijd ik me (meestal) niet in mijn vingers. (Al verras ik mijn relaties wel regelmatig met Bossche lekkernijen, zo is er toch een link met eten, maar dat terzijde.) En als ik aan het koken ben, schrijf ik geen teksten en ontwikkel ik geen communicatieplan.

Tóch zijn er wel degelijk vele overeenkomsten tussen koken en communiceren. Sterker nog: ik ben van mening dat zowel voor een feestmaaltijd als voor een succesvol communicatietraject dezelfde ingrediënten nodig zijn. Als hobbykok en communicatiespecialist laat ik je er graag van proeven…

Ingrediënt 1: Aandacht

Oprechte aandacht in communicatie is enorm belangrijk. Luisteren naar de ander. Het verhaal achter het verhaal willen weten. Zoals Ikea ook zegt: aandacht maakt alles mooi(er). Lees ook eens het eerdere artikel over vijf communicatieprincipes die het verschil maken.

Je duikt de keuken in. Ondertussen check je je mail, app je met een vriend, praat je met je kinderen, geef je de hond te eten, pak je de schooltassen uit, strijk je die blouse nog even, ruim je de vaatwasser leeg en… O ja, brandt het vlees aan. Ook als je aan het koken bent is aandacht belangrijk. Kook en proef met aandacht en je maaltijd zal ongetwijfeld een stuk lekkerder smaken. En niet aanbranden.

Hartige-taart-1024x682

Ingrediënt 2: Creativiteit

In de keuken is creativiteit onmisbaar. Natuurlijk hoef je niet de sterren van de hemel te koken (mag wel, nodig mij dan vooral even uit). Ook een doordeweekse maaltijd maak je net iets specialer door je creativiteit aan te boren. Wat heb je nog in de (koel)kast liggen? Ergens nog een verdwaald potje kruiden? Probeer het eens.

Ook op communicatiegebied is creativiteit een zegen. Ik strooi niet met kruiden, maar wel met leuke ideeën die verrassen. Die passen bij wensen, bij de klant en bij de doelgroep, die anders zijn dan anders.

Ingrediënt 3: Verbinding

Goede communicatie verbindt mensen, teams en niveaus binnen organisaties. Een goed verhaal kan zorgen voor verbinding tussen mensen en merken. Het samen-gevoel wordt door medewerkers erg belangrijk gevonden. Ook dit heeft onder andere te maken met verbinding, met collega’s en met de zaak. Een sterk team komt veel verder. Bovendien zijn medewerkers die zich verbonden voelen met je organisatie ook ambassadeurs.

Samen eten zorgt ook voor verbinding. Voor veel senioren is de maaltijd het belangrijkste moment van de dag. Gezinnen bespreken hun dagelijkse beslommeringen met elkaar tijdens het ontbijt of het diner. Tijdens etentjes met vrienden neem je de tijd om echt te horen hoe het met de ander is. Dieper contact dan even een snel appje tussendoor.

Ingrediënt 4: Kwaliteit

Communiceren doen we allemaal. Maar hóe we communiceren, dat is een ander verhaal. Hoe vaak hoor je mensen niet klagen als de communicatie binnen hun organisatie slecht is? Goede communicatie is van wezenlijk belang. Nu is het moeilijk om aan communicatie het label ‘kwaliteit’ te hangen, maar er is wel degelijk onderscheid te maken tussen organisaties die hun (interne en externe) communicatie op orde hebben en organisaties die er een potje van maken.

Over dat laatste gesproken: met belabberde ingrediënten een waanzinnige maaltijd maken zal moeilijk zijn. Terwijl je met een paar kwaliteitsingrediënten een enorm smakelijke maaltijd kunt bereiden. Italianen kunnen dat als geen ander met hun eenvoudige spaghetti aglio e olio (verse spaghetti met olijfolie en knoflook).

dinner-1042518_960_720

Ingrediënt 5: De juiste mix

In de keuken kies je voor de juiste combinatie van ingrediënten, smaken die elkaar versterken én goede tools (onmisbaar!). Heb je de juiste mix te pakken? Dan is je maaltijd een feestje.

Bij communiceren is die mix ook van wezenlijk belang. Zet je de juiste middelen in die passen bij je doelgroep? Welke acties zet je op welk moment in en maak je slimme keuzes? Zeker bij projecten heeft het maken en gebruiken van een communicatie- en/of mediamix veel meerwaarde.

Kortom: koken en communiceren lijken best op elkaar!

Heb je nu toch nog wat inspiratie nodig in de keuken? Dan ben ik beroerdste niet. Je kunt mijn creaties volgen via Instagram of gezellig komen eten in mijn pop-up restaurant op 28 en 29 april in Oss.

En wil je weten hoe je de juiste ingrediënten samen voegt om je communicatie naar een nieuw level te tillen? Stuur me dan even een berichtje. Ik neem graag iets lekkers mee!

Andrea van Geenen